Hoe kan ik een succesvol ZZP’er worden?

Voor het worden van een succesvol zzp’er zijn er aantal belangrijke eigenschappen die bezit dienen te worden. Deze eigenschappen zijn: durven, doorzettingsvermogen, vakkennis en een ondernemersgeest. Dat zijn belangrijke eigenschappen voor een startende ondernemer. Durf is absoluut noodzakelijk omdat alle veilige wegen worden losgelaten. Er wordt gehandeld voor eigen risico en rekening. Geen werk betekent geen inkomen.

Doorzettingsvermogen is een must omdat het niet altijd mee zal zitten. Er zijn goede tijden en minder goede tijden, een beetje doorzettingsvermogen maakt het een stuk prettiger. Zonder vakkennis heeft het geen enkele zin om te starten als ondernemer. Als het product of de dienst die wordt aangeboden geen kwaliteit heeft, hebben de opdrachtgevers zit snel genoeg door. Ondernemersgeest tenslotte, is veelal aangeboren maar ook best een beetje aan te leren. Het gevoel van ondernemen dient ontwikkelt te worden. Vroeger in loondienst werd alles geregeld, nu moet alles zelf geregeld worden. Denk bijvoorbeeld aan het binnenhalen van klanten, het vaststellen van prijzen etc.

Hoe vind ik klanten als zzp’er?

Het vinden van klanten als zzp’er zijnde is ook nog een hele opgave. Hiervoor zijn er aantal stappen die kunnen worden doorlopen, om te helpen met het vinden van klanten.

Als zzp’er kan er voor worden gekozen om klanten te vinden door willekeurige mensen te bellen en te benaderen. Daarom is het beter om gerichter te werk te gaan en te bepalen wie er geworven gaat worden en waarom. Om gericht op zoek te gaan naar klanten, zijn er aantal punten waar gekeken naar kan worden: de doelgroep, de branche en de toegevoegde waarde.

Naamsbekendheid is een van de belangrijkste punten van een zzp’er. Hoe mooi de producten of diensten ook zijn die worden geleverd, dit heeft alleen zin wanneer de wereld van het product of de dienst af weet. Daarom is het belangrijk dat het product of de dienst zo professioneel mogelijk wordt gepresenteerd vanaf het begin.

Binden van klanten

Vervolgens is het van belang dat er een netwerk wordt opgebouwd. Via via is nog steeds de manier waarop de meeste zzp’er aan nieuwe klussen komen. Uit onderzoek door de KvK blijkt dat maar liefst 83% van de ondervraagde zzp’er hun zakelijk netwerk het belangrijkst vinden voor het vinden van nieuwe opdrachten.

Wanneer er eenmaal contact is gelegd met een potentiële klant. Dan is het zaak om hem/haar te overtuigen dat jij de aangewezen persoon bent om de klus uit te voeren. Zo is het voor de klant direct duidelijk wat jij als zzp’er te bieden hebt.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij als zzp’er zijnde wel eens met afwijzingen te maken krijgt. Laat afwijzingen jezelf niet ontmoedigen en blijf in jezelf geloven. zzp’er nodig? Vind al je informatie over onze branche.