Een online marketing strategie zonder zoekmachine optimalisatie (SEO) kan niet. Het is tegenwoordig ook belangrijker dan ooit, dat je hier aan gaat beginnen. Waarom? Dat leggen wij je uit. 

Meer mensen online en een veranderende wereld

Sinds de coronacrisis zijn er meer mensen online. Ook de oudere generatie leert zich nieuwe digitale middelen aan. Dit betekent dat je meer mensen hebt en dus ook een bredere doelgroep voor jouw producten of diensten. Zoekvolumes stijgen en het verkeer dus ook. Naar verwachting blijft dit ook doorgaan, dus het is slim om zeker in te gaan zetten op SEO. 

Daarnaast verandert de online wereld snel. Doordat social media ook snel verandert, is het slim om gebruik te maken van een stabiel kanaal, zoals SEO. Des te meer redenen om volop in te gaan zetten op SEO. 

Waarom nu? 

Zoekmachine optimalisatie is gratis. Een bezoeker die via organische zoekresultaten op jouw website komt, is ontzettend waardevol. Doorgaans vinden bezoekers deze resultaten ook betrouwbaarder. Het mooiste is dus dat het geen geld kost maar wel tijd. Natuurlijk tijd is geld, maar de effecten verdwijnen niet direct. Je blijft lang profiteren van je resultaten en hebt gratis bezoekers. 

Maar mocht je nog steeds investeren in zoekmachine adverteren, dan is SEO ook een waardevolle aanvulling. Deze inspanningen hebben positieve effecten op SEA, CRO, remarketing, social media en e-mailmarketing. 

Bovendien ben je niet alleen afhankelijk van bijvoorbeeld een betaald kanaal. Denk bijvoorbeeld weer aan zoekmachine adverteren. In tijden van crisis blijven mensen nog steeds zoeken op Google. Maar de garantie dat mensen klikken op jouw advertentie heb je niet. Door je kansen te spreiden, heb je sowieso meer kans op conversie. 

Bezoekers aantrekken is breed. Want je hebt natuurlijk het liefst mensen die een aankoop willen doen bij jou. Maar richt je zeker niet alleen op deze mensen met SEO. Zoekmachine optimalisatie is perfect voor een brede doelgroep en voor elke fase in de klantreis. Je kunt interessante blogs inzetten om mensen die aan begin van hun klantreis staan te informeren. Mensen die verder zijn in hun klantreis, kun je inspireren met mooie productteksten en ga zo maar door. Perfect dus om gericht in te zetten voor elke klant. 

Langetermijneffect 

Hoewel SEO niet direct effect heeft en je even moet wachten op de resultaten. Werk je met SEO echt aan de toekomst. Kanalen zoals SEA zetten in op de korte termijn. Door in te zetten op de lange termijn heb je een duurzamer marketing kanaal. Daarnaast geldt dat eenmaal goede posities, dat je deze niet zomaar verliest. Je doet dus echt een investering in de toekomst.